۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۶۴۳۵۰۸

تحصیل در حوزه علمیه تعطیلی ندارد| تدریس مجازی دروس در لرستان

تحصیل در حوزه علمیه تعطیلی ندارد| تدریس مجازی دروس در لرستان
بیش از یک هزار و ۳۸۰ طلبه به علت شیوع کرونا، به صورت مجازی در حال فراگیری دروس هستند و اساتید حوزه تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته تا ضربه‌ای به درس طلاب وارد نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حوزه علمیه کانون تعلیم و تربیت جوانانی، مؤمن، با تقوا، کارآمد و با استعداد بوده تا بتوانند هر کدام با توجه به استعداد و توانایی هایی که کسب می کنند، در آینده کشور نقش آفرینی کنند.

تحصیل در حوزه مستلزم تلاش، پشتکار، مطالعه، تحقیق و پژوهش بوده و برای طلبه و حوزه علمیه تعطیلی معنا ندارد، طلاب برای گذراندن دروس حوزوی و رشد علمی، اخلاقی و دینی و معرفتی باید شبانه روز در حال مطالعه، تحقیق و پژوهش باشند تا بتوانند در گذراندن مسیر طلبگی موفق و برای رسیدن به هدف و آرمان های پیش رو گام بردارند.

امروزه ویروس کرونا مهمان ناخوانده ای برای ایران اسلامی شده است و برای پیشگیری و جلوگیری از همه گیر شدن این ویروس بسیاری از مراکز از جمله مدارس و حوزه های علمیه تعطیل شده است و این تعطیلی به معنای کنار گذاشتن کامل فعالیت حوزه و تحصیل طلاب نیست.

اساتید و کادر آموزش حوزه های علمیه با همکاری، تعامل و همفکری در تلاش هستند تا شیوه تحصیل طلاب و ارائه دروس به گونه ای دیگر برگزار شود و اکنون که مدارس اسمأ تعطیل هستند، لطمه ای به درس طلاب وارد نشود و بتوانند در فراگیری دروس حوزوی به خوبی پیش بروند.

تحصیل یک هزار و 386 طلبه در حوزه علمیه برادران لرستان

حجت الاسلام سیدمحمد باقر موسوی، سرپرست حوزه علمیه لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با اشاره به تعطیلی مدارس علمیه به علت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت طلاب و اساتید بیان داشت: برگزاری کلا های درس طلاب به صورت مجازی صورت می گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی کانال در ایتا از طرف اساتید حوزه خاطرنشان کرد: اساتید دروس را در این کانال ها بارگذاری و طلبه ها ادامه می دهند.

سرپرست حوزه علمیه لرستان افزود: برخی طلاب نیز که امکان استفاده از فضای مجازی را ندارند، چند روز یک بار با مراجعه به مدارس سی دی آموزشی را دریافت و دروس را دنبال می کنند.    

وی افزود: همه اساتید حوزه به ویژه دروس اصلی روزانه به صورت مجازی برای طلاب برگزار می شود تا صدمه ای به تحصیل طلاب وارد نشود.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه یک هزار و 386 طلبه در 13 مدرسه علمیه برادران لرستان در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 100 طلبه به صورت غیر حضوری در حل تحصیل هستند.

سرپرست حوزه علمیه لرستان در ادامه عنوان داشت: 100 نفر از این تعداد طلبه نیز در حال گذراندن درس خارج هستند.

تدریس مجازی دروس راهکاری مؤثر برای جلوگیری از افت تحصیلی طلبه است

حجت الاسلام محمدرضا سبحانی، مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم کوهدشت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: دروس حوزه تا پایان اسفندماه به صورت غیرحضوری برای طلاب در فضای مجازی برگزار می شود.

وی افزود: اساتید با راه اندازی کانال در ایتا دروس را بارگذاری می کنند و طلاب نیز موظف هستند خلاصه ای از درس ارائه شده را برای استاد بفرستند تا مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم کوهدشت با اشاره به شیوع بیماری کرونا و درگیر شدن جامعه با این بیماری بیان کرد: در شرایط کنونی باید خودرا با این وضعیت تطبیق دهیم و با جایگزین کردن راهکارهای بهتر روند فعالیت و تحصیل طلاب ادامه یابد.

ایجاد شبکه مجازی ویژه طلاب  امری مهم برای ارتقای تدریس مجازی طلاب است

حجت الاسلام احمد شاملویی، معاون آموزش حوزه علمیه آیت الله بروجردی دورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: برای تدریس دروس اساتید درس مورد نظر را حضوری ارائه و ضبط می کنند و فایل ضبط شده را در فجای مجازی در اختیار طلاب می گذارند.

وی اذعان داشت: دریافت خلاصه درس از سوی طلبه برای استاد ملاک حضور غیاب می شود و استاد خلاصه درسی که طلبه می فرستد را بررسی می کند که نتیجه برگزاری مجازی کلاس درس را بسنجد.

معاون آموزش حوزه علمیه لرستان بیان کرد: برگزاری مجازی دروس برای برخی مشکل زا شده و باید با پیشرفت سخت افزاری این مشکل برطرف شود.

وی در ادامه بر ضرورت ایجاد شبکه مجازی ویژه طلاب خبر داد و عنوان داشت: ایجاد شبکه مجازی ویژه طلاب می تواند علاوه از برون رفت از این تهدید فرصتی برای ارتقای سطح آموزشی طلاب باشد.

در ادامه گفت و گویی با جمعی از طلاب لرستانی ارائه می شود

حمید طلبه سطح یک لرستان گفت: ما برای رسیدن به هدفمان باید همواره تلاش و کوشش کنیم و برای ما تعطیلی حوزه معنا ندارد، در این روزها با پیگیری کردن دروس از فضای مجازی و مطالعه تلاش می کنیم که لطمه به درسمان وارد نشود.

وی ادامه داد: اگر سؤالی برایمان پیش بیاید با مطالعه و بررسی در پی یافتن جواب هستیم و با استفاده از برنامه هایی هچون ایتا سؤال ابهامی که پیش بیاید از اساتید کمک می گیریم.

علی، یکی دیگر از طلاب حوزه علمیه لرستان به خبرنگار رسا گفت: درست است که مدارس به علت شیوع بیماری کرونا تعطیل هستند ولی اساتید همواره به فکر ما هستند و هر زمان که در فضای مجازی مراجعه کنیم، پاسخگوی ما خواهند بود و زمان بیشتری در فضای مجازی با ما می گذرانند تا بتوانیم دروس را آنطور که باید فرا بگیریم.

یکی دیگر از طلاب سطح یک حوزه علمیه برادران لرستان استرس خودر را از تحصیل در فضای مجازی بیان کرد و امید داشت که شرایط به حالت عادی برگرد و هرچه زودتر ویروس کرونا ریشه کن شود تا بتواند همچون روزهای عادی در حوزه حضور داشته باشد و در کنار اساتید و دوستان خود فعالیت های درسی را ادامه دهد.

محمد طلبه دیگر سطح دو حوزه بیان کرد: ما باید در هر شرایطی به فکر درس هایمان باشیم و با مطالعه، تلاش و پشتکار می توانیم از این روزها استفاده کنیم و با امکاناتی که اساتید در فضای مجازی در اختیار ما گذاشته اند، از این شویه جایگزین بهره مند شویم تا ضربه ای به درس هایمان وارد نشود.

وی افزود: برخی از دوستانمان در سطح یک اگر سؤالی داشته باشند و یا مشکلی برایشان پیش بیاید به صورت مجازی به آنان کمک می کنم و با توجه به وقت بیشتری که این روزها در اختیار داریم سعی می کنم در کنار مطلبه دروس حوزه مطالعه آزاد نیز داشته باشم.

طلبه ای دیگر از دغدغه و نگرانی خانواده اش گفت که نکند تعطیلی مدارس علمیه ضربه ای به تحصیل فرزندشان وارد کند، وی گفت: خانواده ام مرتب در کنار من هستند و دروسی که به صورت مجازی توسط اساتید ارائه می شود را از من می پرسند و نحوه یادگیری دروسم را ارزیابی می کنند تا از درس هایم عقب نمانم و با اساتید حوزه در ارتباط هستند./9451/ز504/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات